Tuesday, February 8, 2011

Kerajaan agraria

Kerajaan agraria

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar
Kerajaan agraria ialah kerajaan yang berasaskan pertanian. Ia berkembang di lembah sungai. Perkembangannya berkait rapat dengan keluaran hasil pertanian kerana mempunyai teknologi pertanian.

[sunting] Ciri-ciri

  1. Kegiatan ekonominya bergantung kepada pertanian.
  2. Terletak di kawasan tanah subur, di lembangan sungai, dan di kawasan pedalaman
  3. Hasil utama kegiatan pertanian ialah padi huma, ubi taro dan padi sawah
  4. Membina empangan dan saliran untuk menjalankan kegiatan pertanian
  5. Sistem pangaliran dikawal oleh pemerintah.

[sunting] Lokasi

Dari segi lokasi ia terletak di kawasan tanah subur, di lembangan sungai dan di kawasan pedalaman.Ia menggunakan sistem aliran air yang disalurkan daripada baray maksudnya ialah kolam besar yang mampu menampung isipadu air sebanyak 30 Juta liter padu. Kerajaan angkor menggunakan sistem ini menjadikan mereka negara yang kaya hasil pertaniannya. Air yang disalurkan ke tempat pertanian di angkor juga berasal dari Tasik Tonle Sap (sebuah tasik buatan yang besar.)
== Aktiviti masyarakat == Dilihat dari segi aktiviti masyarakat, mereka memperolehi makanan secara berburu, mengutip hasil hutan dan menangkap ikan pada peringkat awal. Mereka juga mempunyai kemahiran menghasilkan makanan sendiri dengan pertanian pindah sehingga mengusahakan pertanian tetap dan menternak binatang. Jenis-jenis tanaman utama ialah padi sawah, padi huma, ubi taro, dan keladi.

No comments:

Post a Comment